Kundtjänst
Din önskelista

Din önskelista är tom!

Din kundvagn

Din kundvagn är tom!

Din jämförelselista

Svar på ofta ställda frågor

Nedan kan du hitta svaren på de vanligaste frågorna vi får.

Om du har en fråga du inte hittar svar på är du varmt välkommen att höra av dig till vår vänliga kundtjänst som kan svara på alla dina frågor eller om du har förslag på frågor vi kan lägga till på den här sidan

Klockor

Är alla våra klockor äkta?

Detta är en av de vanligaste frågorna vi får och vi förstår varför. Ja, alla våra klockor är 100% äkta!

Modeklockor har blivit väldigt populära under de senaste åren och vi är väldigt stolta över att kunna säga att alla våra klockor är äkta märkesklockor som kommer med 2 års garanti från tillverkaren.

Man får ett garantihäfte/manual med i lådan och klockan kommer i originalförpackning. Många frågar också efter serienummer men det är tyvärr inget som kommer med alla märken, tex Michael Kors och Marc Jacobs har inga serienummer alls på sina varor. Att man har en garanti på sin klocka är normalt sett ett kännetecken på att klockan är äkta. Din garanti täcker urverket, urtavlan och visarna. Mer information om garanti hittar du här.

Armbandsjustering

Alla klockor med länkar har alltid ett antal länkar som är avtagbara.

Man kan enkelt identifiera de som går att ta bort genom pilarna som finns på insidan av armbandet. Tyvärr går det bara att göra armbandet mindre då det inte går att beställa fler extralänkar än de som redan sitter på armbandet.

Armbandjustering bör alltid utföras av en kvalificerad urmakare, gärna en urmakare som säljer klockor av samma märke eftersom det ibland krävs vissa kunskaper och/eller verktyg.

Tillexempel är klockor som är gjorda i keramik väldigt känsliga för stötar och kan gå sönder. Därför är det viktigt att man inte själv försöker sig på att justera sin klocka.

Det är alltid en bra idé att spara de borttagna länkarna. Tänk på att din ångerrätt upphör när du har förminskat armbandet på din klocka.

Vi står inte för kostnaden av armbandjusteringar, däremot ger vi dig 100 SEK tillgodo på ditt nästa köp, om du skickar in en bild på kvittot till vår support.

Från och med januari 2024 ger vi våra kunder möjligheten att förkorta sina armband direkt under beställningsprocessen mot en liten avgift på endast 69 SEK. Denna tjänst tillhandahålls för utvalda modeller!

Min klocka saktar sig, hur fungerar det med batteribyten?

Den vanligaste orsaken till att en klocka saktar sig eller har stannat är att batteriet bara har tagit slut ellet blivit dåligt.

Garantin täcker inte förbrukningsvaror som batteriet men vi erjbjuder 100 SEK tillgodo på nästa köp om batteriet tar slut inom första året från det att du hämtat ut paketet.

Tänk på att gå till en urmakare som säljer samma märke då det ibland krävs särskilda verktyg för att öppna upp bakboetten vid ett batteribyte. Kontakta vår kundtjänst för att informera om att du går till urmakaren och mejla sedan in en bild på kvittot så får du, som sagt, 100 SEK tillgodo.

Anledningen till att ett batteri kan ta slut på en relativt nyköpt klocka beror på att batteriet sätts i redan när klockan tillverkas och tickar på tills den kommit i händerna på slutkonsumenten. Ibland kan en klocka ligga länge på lager och ibland kan det helt enkelt bero på att batteriet bara har blivit dåligt.

Vi kontrollerar givetvis att varje klocka tickar innan den skickas ut men ibland kan batteriet ha börjat sakta sig.

Keramikklockor

Keramik är ett väldigt reptåligt material och behåller sin färg och lena yta mycket bättre än metallklockor.

Materialet ger också klockan ett mer unikt utseende. Dock är det viktigt att man är försiktig med sin keramikklocka eftersom den inte kan hantera hårda stötar och slag som en klocka i metall eller plast.

Keramik är ett material som härdats i ugn, precis som en porslinstallrik och bör därför handskas varsamt.

Det finns ingen garanti från tillverkaren på keraminarmband och reparationer kan bli kostsamma, så tänk på att hantera din keramikklocka med omsorg.

Skötselråd för klockor

Vi vill naturligtvis att du ska få ut bästa möjliga glädje av din klocka och att den ska hålla sig fin och fungerande länge. Både billiga klockor och dyrare märken innehåller finmekaniska delar och det är därför viktigt att du bör tänka på följande punkter:

  • Undvik att utsätta din klocka för extrema förhållanden som direkt solljus, extrem värme eller extrem kyla, så som minusgrader. Extrem värme eller kyla kan orsaka att klockan inte fungerar som den ska samt förkortning av batteriets livslängd.
  • Undvik att utsätta klockor för fukt om de inte är markerade med 10 eller 20 ATM. Använd aldrig tryckknapparna eller kronan när klockan är fuktig. Skulle du få vatten eller kondens i klockan bör klockan undersökas omedelbart av en auktoriserad urmakare även om kondensen ser ut att försvinna, komponenterna i klockan kan bli skadade av detta.
  • Kondens i klocka. Plötsliga temperaturväxlingar kan göra att det uppstår undertryck i klockan, vilket kan orsaka kondens. Även om klockan utsätts för minusgrader och är i en fuktig miljö. Om detta inträffar kan man se vätska innanför glaset. Om vätskan inte längre syns betyder det inte att luftfuktigheten har försvunnit. Klockan måste snarast lämnas in till en urmakare, som kan öppna klockan och avlägsna fukten. Fukten kan tränga in i själva urverket och klockan kan gå sönder. Inte ens klockor märkta med 10 eller 20 ATM är skyddade mot temperaturväxlingar . Kondens kan t.ex. uppstå om du går från minusgrader utomhus till hög inomhustemperatur eller förvarar klockan i badrummet medans duschen används. Att detta uppstår inuti en klocka är alltså inte nödvändigtvis ett fabrikationsfel, och klockan kan därför inte alltid reklameras. Detta avgör tillverkaren.
  • Undvik stötar och slag mot klockan. Din klocka är konstruerad för att klara normalt användande. Man bör inte sova med klockan.
  • Undvik att använda parfym, tvål eller andra kemikalier som kan skada din klocka. Det kan orsaka missfärgningar, förändringar eller annan skada på boett, länk/band eller övriga delar. Undvik att använda armband på samma arm som klockan, då detta repar samt sliter på doublén.
  • Undvik magnetfält eller statisk elektricitet som kan skada klockans mekanism. Normalt sett påverkas inte klockan av t.ex. hushållsapparater som tv, stereo etc.
  • Håll klockan ren. Rengör den med en mjuk trasa och vatten (bara om den tål vatten). Skölj av klockan efter att den varit i salt- eller klorvatten. Länken bör rengöras med jämna mellanrum för att behålla sitt utseende och minska slitage. Tänk på att pläterde armband är mer känsliga än armband gjorda av rostfritt stål . (Se ovan.) Rengör med en mjuk borste och milt tvålvatten. Efter all rengöring ska klockan torkas torr med en torr mjuk trasa.
  • Läderarmband är en förslitningsdel och är en naturprodukt som är väldigt känslig för fukt, svett, kemikalier och nötning. Armbandet har bara en begränsad livslängd och skall (även av hygieniska skäl) bytas mellan 6-12 månader beroende hur man använder bandet. Vid byte skall även bandstiften kontrolleras eller bytas.
  • Ett armband som är av rostfritt stål oxiderar inte och behöver normalt inte putsas. Den kan eventuellt rengöras med lite såpa och vatten. Tänk på att din klocka inte alltid tål för mycket kontakt med vatten, läs om din klockas vattensäkerhet.
  • Ett armband och klocka som är pläterat måste skötas mer varsamt. Ett pläterat armband är mer ömtåligt än ett armband i rostfritt stål. Varsam hantering och rengöring är a och o med alla klockor och klockarmband. Ett pläterat armband som ska rengöras måste rengöras mycket försiktigt. Ett ordentligt gnuggande sliter självklart på den pläterade ytan och du riskerat att förkorta livslängden om det putsas för mycket.
  • Fel hantering och skötsel är oftast orsaken till varför metallen blir missfärgad.
  • Ett stort problem för ett fåtal människor är att de utsöndrar ämnen i huden som gör att metall missfärgas. Det kan i extremfall röra sig om några timmar innan ett smycke är missfärgat och fult. Det är tyvärr inget att göra något åt att det blir så. De allra flesta har tack och lov inte det problemet.
  • Ändring av tid och datum på din klocka ska helst inte göras mellan kl 22.00 och 02.00 (detta gäller klockor med datum då det är 24 timmars urverk) då detta kan skada mekanismen inuti klockan.

Klockor med stenar

Många modeller är designade med strasstenar. Vissa märken har äkta diamanter och då kommer ett certifikat med klockan.

Varje sten sätts dit med lim för hand och ibland kan en sten trilla av. Det kan bero på flera faktorer som att limmet torkat ut pga kallt klimat eller om det kommit vatten på stenarna. Stenar och skruvar går tyvärr inte under garantin men kostar inte mycket att åtgärda hos en urmakare. Vi tycker givetvis att stenar ska hålla mer än 3 månader och ger därför våra kunder 100 SEK tillgodo för upp till 3 stenar som lossnar inom 3 månader om du skickar in kvittot till oss. Mejla vår support för mer information.

Skulle din klocka komma skadad eller med en saknad sten redan vid leverans ber vi dig ta kontakt med oss omedelbart.

Sekundvisaren tickar inte men klockan går ändå?

Om klockan fungerar men sekundvisaren står stilla kan klockan ha en kronograf och då är sekundvisaren ett tidtagarur.

Tidtagaruret går igång när man trycker på knappen vid klockan 2.

Man stoppar kronografen genom att trycka på samma knapp och nollställer sedan kronografen genom att trycka på knappen vid klockan 4.

Kronografen ska i regel inte vara i gång konstant då batteriet tar slut snabbare.

De flesta klockor har en sekundvisare för den vanliga tiden i en av de mindre urtavlorna, den kan man inte stänga av utan att dra ut kronan.

Vattensäkerhet

Innan du börjar använda din klocka är det viktigt att du tittar på klockans baksida för att se hur vattentålig den är och läs nedanstående information.

Termen "vattentät" används inte längre då den kan vara missledande eftersom klockor kan motstå vatten i olika mängder. Vattenhållbarhet innebär i vilken utsträckning klockan kan bli blöt, eller motstå trycket som uppstår av en viss mängd vatten. Enheterna man använder är ATM, Bar, M (meter) eller FT (feet) hänvisar till graden av trycktestet. Dessa siffror förklarar mängden tryck klockan är tillverkad för att tåla och betyder inte djup, även om detta är en vanlig missuppfattning. Man kan alltså inte dyka 30 meter under ytan med en klocka som är märkt med 3 ATM (30m) En sådan klocka tål endast vattenstänk. Det är viktigt att komma ihåg att vattenmotstånd mäts vid en statisk eller orörlig tillstånd under kalla förhållanden. Det tar inte hänsyn till att trycket ökar med hastigheten (rörelsen). När du simmar du lägger tryck helt enkelt genom att flytta klockan i vatten.

Vatttenskador på din klocka täcks endast av garantin om din klocka är 10 ATM eller över. Tänk på att kontrollera att gummipackningen inte har torkat ut med jämna mellanrum. Uttrokning av gummipackningen sker naturligt efter en viss tid men även exponering av klorin, saltvatten eller tvål kan torka ut packningen och då släpper klockan in vatten. Man bör därför få packningen bytt årligen, en kostnad man själv står för.

OBS! Använd ej din klocka i varmdusch, bastu eller heta bad i badkar då det kan påverka packningen och de flesta klockor är inte lämpade för ånga och värme. Kondens kan uppstå, även i klockor som är 10 ATM och över om de exponeras för ånga eller varma bad. Plötsliga temperaturväxlingar kan göra att det uppstår undertryck i klockan, vilket kan orsaka kondens. Om detta inträffar kan man se vätska innanför glaset. Om vätskan inte längre syns betyder det inte att luftfuktigheten har försvunnit. Klockan måste snarast lämnas in till en urmakare, som kan öppna klockan och avlägsna fukten.

Fukten kan tränga in i själva urverket och klockan kan gå sönder. Inte ens klockor märkta med 10 eller 20 ATM är skyddade mot temperaturväxlingar. Kondens kan t.ex. uppstå om du går från minusgrader utomhus till hög inomhustemperatur eller förvarar klockan i badrummet medans duschen används. Att detta uppstår inuti en klocka är alltså inte nödvändigtvis ett fabrikationsfel, och klockan kan därför inte alltid reklameras. Detta avgör tillverkaren.

Enheten som anges kan se olika ut i olika delar av världen eller på olika modeller och sidor på internet. Ett exempel kan vara att 30 meter= 3ATM=3BAR=100ft alla har samma betydelse så som 1000mm=100cm=10dm=1m egentligen är samma mått.

Klockan är märkt på baksidan med den vattensäkerhet som den klarar av.


Vad är en kronograf och hur kalibreras den?

En kronograf är helt enkelt ett tidtagarur.

Man kan se att en klocka har en kronograf genom att se om den har två extra knappar vid sidan av kronan (delen man drar ut för att ställa om klockan) samt att det finns flera små urtavlor på huvudurtavlan med små visare. Knappen som finns vid klockan 2 (övre) är start- och stoppknapp, även kallat A-knappen. Tryck en gång på knappen, då ser du att en av de små visarna går igång. Tryck en gång till på samma knapp för att stoppa den. Efter att man har använt kronografen ska den nollställas, detta gör du enkelt genom att trycka på knappen vid klockan 4 (nedre), även kallat B-knappen. Då kommer du se hur visarna hoppar eller snabbt snurrar tillbaka till det nollställda läget.

Observera att den stora sekundvisaren inte alltid är den som visar tiden! Vissa modeller har en kronograf där istället. Då ska den stora sekundvisaren stå stilla. Oftast kan man se att en liten visare i en av de små urtavlorna alltid tickar. Det är då den riktiga sekundvisaren. Tänk på att batteriet dras snabbare när kronografen är igång.

Ibland kan kronografen nollställa sig snett men det är då inget fel på din klocka, den behöver endast kalibreras. Det är oftast väldigt enkelt att kalibrera kronografen men om du upplever att det är för svårt är du varmt välkommen att höra av dig till vår support eller gå till din lokala urmakare.

För att kalibrera kronografen behöver du först se till att kronografen är nollställd genom att trycka på B-knappen. Dra sedan ut kronan till yttersta läget. Därefter kan du med hjälp av A- och B-knappen klicka fram kronografens visare så de alla pekar på 0 eller 12 beroende på klockans design.

Olika märken och modeller har olika tillvägagångssätt vid kalibrering, men oftast flyttar A-knappen visaren framåt och B-knappen flyttar den bakåt. På vissa klockor fungerar det något annorlunda. Exempelvis trycker du på A-knappen för att ställa första visaren, när du ställt den rätt trycker du på B-knappen för att byta vilken visare som du ställer om med A-knappen. När du har kalibrerat klart trycker du bara kronan hela vägen in igen och nu är kronografen i sitt nya nollställda läge.

Du kan gå till en klockbutik som säljer samma märke och fråga en urmakare om du är osäker på hur du ska göra med just din modell.

Armband

Armband täcks inte av garantin från klocktillverkaren, se det garantihäfte som finns i asken klockan levererades i.

Missfärgningar, slitage, fel på låsmekanismen, stift och länkar täcks inte av din garanti.

Naturligtvis får du hjälp om din klocka kommer trasig vid leverans, men du måste omgående ta kontakt med oss om detta händer. Observera att klockan inte får vara använd och skyddsplasten måste vara kvar på klockan för att vi ska kunna hjälpa dig med det trasiga armbandet.

Klockor som returneras som nya men är använda kan vi inte acceptera eller ta ansvar för.

Beställning & Betalning

Jag har beställt men inte fått någon bekräftelse

Tack för din beställning!

Om du har inte fått en bekräftelse via e-post eller sms vänligen ta kontakt med ossDialando's kundtjänst. Vi kontrollerar gärna vad som har hänt. 

Det kan vara så att du har angett en felaktigt e-postadress när du gjorde din beställning. Kom ihåg att alltid kolla din skräppost

Klarna Checkout

Åkströms använder Klarna Checkout för privatkunder. Detta gör det möjligt för våra kunder att betala via fakturabetalning, delbetalning, kontokortsbetalning samt direktbetalning. Våra fakturor skickas ut via mail i samband med att ordern skickas från oss. Fakturan har en förfallotid på 14 dagar.


Klarna Checkout presenterar viss information för dig så snart du är identifierad. Vilken information du behöver ange för att uppnå identifiering kan variera mellan olika köptillfällen och kunder. Någon kreditupplysning tas aldrig direkt i Klarna Checkout utan vid behov beroende på det betalningsalternativ du har valt. Kreditupplysningar som tas av Klarna påverkar inte din kreditvärdighet och kan inte ses av andra som begär kreditupplysning om dig, t ex banker. Sedan du har identifierats uppvisar Klarna Checkout vilka alternativ som är tillgängliga för just dig. Faktura är förvalt som betalningsalternativ men du kan givetvis fritt välja något av de andra alternativen såsom direktbetalning via bank eller betalning med kort. Vilka alternativ du erbjuds kan växla från tid till annan.


För information om din betalning kontakta Klarna via klarna.com/sv/kundservice 

Hur använder jag min rabattkod?

Om du har fått en rabattkod så går det bra att registrera den i kassan. Observera att det inte går att kombinera flera rabattkoder.

För att använda din rabattkod klickar du bara på "lägg till rabattkod" i varukorgen, fyller i koden och klickar sedan på "lägg till rabattkod". Varukorgen kommer automatiskt upp när du lägger till en produkt i varukorgen.

Sedan går det bra att fullfölja köpet som vanligt.

Shoppa smidigare med Klarna

Dialando använder Klarna Checkout för privatkunder.

Detta gör det möjligt för våra kunder att betala via fakturabetalning, delbetalning, kontokortsbetalning samt direktbetalning. Våra fakturor skickas ut via mail i samband med att ordern skickas från oss. Fakturan har en förfallotid på 14 dagar.

Klarna Checkout presenterar viss information för dig så snart du är identifierad. Vilken information du behöver ange för att uppnå identifiering kan variera mellan olika köptillfällen och kunder.

Någon kreditupplysning tas aldrig direkt i Klarna Checkout utan vid behov beroende på det betalningsalternativ du har valt. Kreditupplysningar som tas av Klarna påverkar inte din kreditvärdighet och kan inte ses av andra som begär kreditupplysning om dig, t ex banker.

Sedan du har identifierats uppvisar Klarna Checkout vilka alternativ som är tillgängliga för just dig.

Faktura är förvalt som betalningsalternativ men du kan givetvis fritt välja något av de andra alternativen såsom direktbetalning via bank eller betalning med kort. Vilka alternativ du erbjuds kan växla från tid till annan.

För information om din betalning kontakta Klarna via klarna.com/se.

Frakt och leverans

Lagervaror / Beställningsvaror

Lagervaror:

Om du endast har beställt en eller flera lagervaror kan de skickas samma eller nästa arbetsdag beroende på vilken tid på dygnet du har beställt.

Beställningsvaror:

Om du har köpt en beställningsklocka tar det vanligtvis 2-3 arbetsdagar att få in den till vårt lager. Det kan ibland ta längre tid men ofta får man sin produkt levererad inom 7 arbetsdagar.

Lagervaror & Beställningsvaror:

Om du har köpt en lagervara och en beställningsvara kommer din order att skickas ut när den är komplett.

Frakt, spårning och leverans

Leveransen av ditt köp är alltid fraktfri när du gör en beställning hos oss över 750 SEK.

Alla paket skickas i regel alltid med UPS eller DHL, rekommenderat, från vårt lager i Tyskland eller Sverige

Beställningens totala leveranstid beror på om det du beställer finns hemma i vårt lager eller om vi beställer hem det i samband med din order. Det tar normalt sett 2-3 vardagar för ett paket att komma fram till ditt närmaste uthämtningsställe från det att vi har skickat ut det men vi kan inte ansvara för eventuella förseningar som uppstår hos UPS/DHL.

När en produkt skickas från vårt lager får du ett bekräftelse-SMS med ett spårningsnummer så att du kan spåra ditt paket. UPS/DHL skickar sedan ett avi-SMS när paketet har kommit fram till uthämtningsstället.

Du kan söka på ditt postnummer här för att se vilket ombud paketet levereras till. Det första alternativet som kommer upp är det ombud paketet skickas till, det går inte att välja själv.

Påminnelse-AVI skickas även ut av UPS eller DHL om paketet inte hämtats ut efter några dagar.

Paketet ligger hos ditt ombud i 14 dagar.

Ej uthämtade paket

För ej uthämtade paket förbehåller vi oss rätten att debitera dig för returfrakt, expeditionsavgift och hanteringsavgift, för närvarande 200 SEK.

Ordern makuleras automatiskt när paketet kommer tillbaka som ej uthämtat och du inte har hört av dig till vår kundtjänst i förväg för att informera om reutern. Vi drar 200 SEK från fakturan innan den återbetalas/krediteras.

Om man vill ha sitt paket utskickat igen ska man kontakta vår kundtjänstför att få en länk där man kan betala in avgiften. Detta måste ske INNAN paketet har kommit i retur då ordern annars kommer att makuleras direkt och då är bästa alternativet att göra om ordern helt och hållet.

Förseningar

Vi gör vårt bästa för att leverera så fort som möjligt men ibland uppstår dessvärre förseningar. Vi garanterar därför inte leverans till en viss dag och reserverar oss alltid för förseningar.

Om en produkt inte kan levereras i tid kommer vi att ta kontakt och informera dig om förseningen. Drabbas vi av förseningar brukar det inte röra sig om många dagar. När din försenade produkt har nått oss prioriteras den i packningen och skickas så snart som möjligt vidare till dig.

Om en order blir sen behöver du inte oroa dig för att förfallodatumet hinner gå ut på din faktura. Våra fakturor skickas ut via mail i samband med att ordern skickas från oss.

Ångerrätt & Returer

Vad innebär ångerrätten?

Vi är tacksamma för varje order men vi vet att ibland vill man ångra sitt köp pga olika anledningar.

Vi tillämpar distanshandelslagen vilket innebär att man alltid har 14 dagars full ångerrätt från att man har fått sin produkt. Det räcker att du kontaktar oss inom dessa 14 dagar för att kunna ångra ditt köp.

Ångerrätten gäller ej på:

  • Klockor som har använts så att det blivit märken eller skador. Detta kan vi inte acceptera eller ta ansvar för.
  • Klockor vars armbandslänkar har justerats.
  • Klockor som du har reparerat eller ändrat på, på något sätt.
  • Intimprodukter som inte har särskild plombering, så som underkläder och örhängen.

(Detta gäller alltså ångerrätten inte reklamation av en skadad vara vid leverans.)

Jag ångrar mitt köp, hur gör jag?

Mejla vår kundtjänst för att meddela oss att du har ångrat dig och vill skicka tillbaka din produkt, ange alltid ditt ordernummer.

När du har mejlat oss ger vi dig all information som du behöver för att skicka tillbaka varan samt en retursedel som innehåller information om din retur till vårt lager för att kunna behandla din retur. Om varan du har köpt har skickats från vårt lager i Tyskland ska returen skickas dit. Har du köpt en vara som har skickats från vårt lager i Sverige erbjuder vi våra kunder en rekommenderad fraktsedel för endast 99 SEK som dras från varuvärdet vid återbetalning. Fraktsedeln mejlas automatiskt tillsammans med retursedeln om varan kommit från lagret i Sverige och du kan själv välja om du vill använda den eller köpa porto via annat bolag. Det går bra att använda vår fraktsedel hos samma ombud du hämtade ut ditt paket från.

Tänk på att skicka tillbaka alla dokument som originalgarantibeviset, ask etc med varan.

Varor som returneras utan kontakt med och godkännande av kundtjänst kan vi inte ta ansvar för.

Retursedel som tillhandahålls måste användas vid alla godkända returer.

En fraktsedel erbjuds alltid vid alla former av returer inom Sverige. Om köparen väljer att använda ett annat retursätt ersätter vi inte dessa fraktavgifter.

Låt aldrg ett paket gå i retur utan att kontakta kundtjänst först, då ej uthämtade paket inte räknas som ett ångrat köp automatiskt.

Hämtas inte paketet ut i tidoch går i retur till oss uppstår det en kostnad på 199 SEK om du vill få det utskickat igen. Om du inte vill ha din produkt kommer dessa 199 kronor att dras av innan du blir återbetalad.

Hur stoppar jag min beställning?

Om du har gjort en beställning som du redan ångrar och du ännu inte har fått en notifikation om att den är skickad, behöver du så snabbt som möjligt mejla vår kundtjänst som kan stoppa utskicket och makulera ditt köp.

Inga avgifter tillkommer.

Vad gör jag om jag har fått fel vara?

Ibland kan det bli fel, men det är ingen fara.

Vare sig om du själv har råkat beställa fel eller om vårt lager har skickat ut fel modell eller något kanske är felmärkt ska du genast ta kontakt med vår kundtjänst.

Se till att även mejla in bilder för att underlätta för oss att ta reda på vad som kan ha gått fel så att vi kan hjälpa dig så snabbt som möjligt.

OBS! Vissa färger kan vara svåra att fånga på en bild på grund av att blixt måste användas etc, så en viss skillnad kan förekomma mellan färg på bild och färg på produkten i verkligheten.

Vem betalar för returfrakten?

Om du ångrar köpet eller beställt fel vara står du för frakten själv.

Vi erbjuder våra kunder en rekommenderad fraktsedel för endast 99 SEK som dras från varuvärdet vid återbetalning, om varan man har köpt har skickats från vårt lager i Sverige. Om varan du har köpt har skickats från vårt lager i Tyskland ska returen skickas dit med ett eget porto. Fraktsedeln till lagret i Sverige mejlas automatiskt tillsammans med retursedeln och du kan själv välja om du vill använda den eller köpa porto via annat bolag. Det går bra att använda vår fraktsedel hos samma ombud du hämtade ut ditt paket från.

Om vi har råkat skicka fel vara eller om varan är trasig när du får den, står vi naturligtvis för frakten. Vi kommer då att mejla dig en förbetald fraktsedel som ska skrivas ut och sättas på paketet.

Skulle du behöva skicka in varan för reparation i ett senare skede står vi för frakten om reparationen går under garantin.

Om du själv orsakat skador på varan eller har ett fel som inte täcks av din garanti står du för frakten fram och tillbaka plus eventuella reparationskostnader.

Du betalar för reparationskostnaden (som inkluderar frakt- och hanteringskostnader) i förväg och får en länk av kundtjänst där du enkelt kan betala.

En fraktsedel erbjuds alltid vid alla former av returer. Vi kan tyvärr inte ansvara för några kostnader om du själv väljer att köpa en fraktsedel från ett annat fraktbolag trots att vi har skickat en betald fraktsedel.

Hur sker återbetalningen?

När vi har tagit emot din retur och den har blivit behandlad på vårt lager kommer din order att krediteras.

Vi ser till att din faktura hos Klarna makuleras. Kom ihåg att om du använder vår fraktsedel kommer kostnaden för denna att ligga kvar på fakturan. Om du redan har betalat kommer du att bli återbetalad till samma konto som pengarna drogs från inom ett par arbetsdagar.

Vi rekommenderar att man tar kontakt med Klarna om man har vidare frågor om sin betalning då vår tillgång till din information är begränsad.

Om du har köpt din vara via en av våra partners, sköter vi kontakten med dem och ber dem återbetala/makulera fakturan.


Garanti och Reklamationer

Mer information om garanti hittar du här

Vad innebär garantin?

Garanti är ett, frivilligt, extra skydd som tillverkaren erbjuder och de flesta produkter som vi säljer kommer med 2 års garanti. 

Garantin på klockor täcker urverket, urtavlan och visarna,

den täcker inte följande:

  • Skador till följd av felaktig skötsel/användning, olycksfall, slarv eller annan yttre påverkan.
  • Fuktskador på ej vattentäta ur (vattentätt = 10 ATM eller högre ATM).
  • Skador till följd av ingrepp som utförts av annan än auktoriserad återförsäljare.
  • Skador och slitage på plast-, gummi-, läderarmband, länkar samt ytbeläggning på dessa.
  • Skador och slitage  på glas, ring, krona, knappar, boett, armband, bandstift, stenar och övriga ytliga delar.

Garantivillkoren kan skilja sig mellan de olika tillverkarna och finns angivna i klockans inrtuktions-/garantibok.

Vad innebär reklamationsrätten?

Att reklamera en vara innebär att du kontaktar oss och berättar vad som är fel med den och kräver att vi rättar till felet. I Sverige har du alltid tre års reklamationsrätt.

Det är viktigt att du kontaktar oss och berättar om felet så snart som möjligt. Att reklamera inom två månader från det att du upptäckt felet räknas alltid som inom skälig tid.

Du kan reklamera alla fel som visar sig på en vara. Men vi ansvarar bara för felet om det är ursprungligt, det vill säga att felet funnits i varan redan när du tog emot den. Ett ursprungligt fel behöver inte visa sig direkt. Det kan handla om ett ursprungligt fel även om felet visar sig efter viss tid.

Ett fel som beror på vanvård, onormalt bruk (handhavandefel), olyckshändelse eller liknande förhållande kan vi inte hållas ansvariga för.

Fel som visar sig inom sex månader efter det att varan levererades förutsätts ha funnits vid leveransen om inte annat visas. Om felet visar sig först senare måste du som konsument kunna bevisa att felet funnits redan vid leveransen, det vill säga att det är ett så kallat ursprungligt fel.

Vi har i första hand rätt att försöka åtgärda problemet. Detta innebär det att vi ska ges möjlighet att laga varan eller leverera en annan likvärdig vara. Du kan alltså inte kräva en hävning och dina pengar tillbaka utan att först ge oss en chans att ordna det som är fel och att vi försökt avhjälpa felet flera gånger utan att lyckas.

Garanti och reklamationsrätt är två olika saker. Garanti är frivilligt och kan ses som ett komplement till de rättigheter du har enligt konsumentlagstiftningen

Min produkt är skadad/trasig, hur fungerar reparationer?

Ny klocka:

Om din klocka är skadad eller någon funktion inte fungerar som den ska när du precis har fått hem den skickar vi naturligtvis ut en helt ny om modellen finns tillgänglig, alternativt återbetalas du eftersom din ångerrätt fungerar precis som vanligt. Klockor som har stannat behöver oftast bara ett nytt batteri och vår kundtjänst brukar i regel alltid hänvisa att man får batteriet bytt. Vi ersätter naturligtvis kostnaden för batteribytet om klockan stannar inom 14 dager från att du fått den. Anledningen till att batterier kan ta slut så snabbt beror på att ett batteri sätts i när klockan tillverkas och den kan sedan ha legat länge på ett lager etc innan den hamnar i händerna på en kund.

Använd klocka:

Om du, efter en tids användning, behöver utnyttja din garanti eller reklamationsrätt ber vi dig ta kontakt med vår kundtjänst så att vi kan avgöra vad som ska göras för att du ska få hjälp så smidigt som möjligt. Om skadan är synlig behöver vi en bild på produkten så att vi kan hjälpa dig på bästa sätt. Tänk på att ta en bild med bra fokus så att vi kan se skadan bättre eftersom vi inte kan se skadan ordentligt om fokuset är fel, eller ljus reflekteras på bilden. Om du upptäcker ett fel på din produkt och trots detta fortsätter att använda den, kan vi tyvärr inte ansvara för eventuella skador detta kan medföra.

Vi har en egen urmakare och när en garantireparation av din klocka har blivit godkänd av vår skadereglerare kommer du bli ombedd att skicka in klockan till oss. När vi mottagit returen får du en automatisk notifikation och vi kommer sedan att ta bilder på klockan för dokumentation innan vi skickar den till vår urmakare som ska utföra en reparation.

Du får sedan ett sms och mejl när klockan blivit lagad och är på väg tillbaka till dig. Reparationstiden varierar beroende på felet på klockan och hur stor arbetsbelastning urmakaren har men tar normalt sett ca 5-7 veckor.

Skulle det framkomma att felet inte täcks av din garanti/reklamationsrätt eller beror på yttre påverkan kommer vi att höra av oss till dig innan reparationen utförs och vi kan komma att debitera dig för frakt- och hanteringskostnaderna som uppstått. Vi skickar annars inga uppateringar under reparationens gång, man kontaktas igen när produkten har blivit lagad och tillbakaskickad eller om det skulle det uppstå förseningar.

Hur registrerar jag min garanti?

Med varje köp av produkter som har 2 års garanti får man ett extra garantikort från oss.

På kortet finner du instruktioner om hur man registrerar sin produkt på vår hemsida för att få ett garantinummer.

När du har fått garantinumret via e-post kan du skriva upp det på kortet och låta det ligga i lådan som klockan kom i. Den är användbar att ha om du skulle vilja sälja din klocka eller ge bort den som present inom garantiperioden så att vi vet att klockan är köpt hos oss.

Om man sedan skulle behöva nyttja garantin inom garantiperioden kan man kontakta vår kundtjänst och ange garantinumret, som bekräftelse på att klockan är köpt hos oss, och en beskrivning på vad man behöver hjälp med. 

Här kan du registrera din produkt!